در نظر یک تازه کار، یک ریف یا یک لیک از تعداد زیادی نتهای مجزا تشکیل شده که نیازمند تعداد زیادی حرکات مجزا است. اما تدریجا ً مغز ما یاد می گیرد تا بسیاری از حرکات مورد نیاز را در ذهن ناخوآگاه ما ثبت و ضبط کند و ما دیگر مجبور نخواهیم بود که در مورد هر حرکت کوچکی فکر کنیم.
در واقع این حرکات به قدری جا افتاده اند که ” فرمانهای مغزی” در اغلب اوقات از کنار سطح آگاهانه فکری می گذرند.
اشاره : در این نوشتار ، قسمت کوتاهی از کتاب ” دایره العمارف موسیقی بلوز ” را با موضوع فرم دوازده میزانی بلوز که رایج ترین فرم مورد استفاده در این نوع موسیقی ست از مدخل ” فرم ” این کتاب انتخاب کرده ایم . علاوه بر این که این نوشتار به طور کامل به معرفی این فرم و انواع واریاسیون های آن می پردازد ، نمونه های مختلف مرتبط با نوشته نیز ذکر می شود . هم چنین خواننده می تواند به طور اجمالی با حوزه ی تاثیر این فرم در دوره ها و گونه های گوناگون موسیقی آشنایی اجمالی پیدا کند .
اسطوره تاریخ ساز موسیقی ژان باتیست راینهارت معروف به جنگو راینهارت نوازنده گیتار جاز کولیتبار بلژیکی است.او از نخستین نوازندگان اروپائی موسیقی جاز و مهمترین نوازنده تاریخ گیتار جاز و بدون شک یکی از پنج مهم ترین گیتاریست تاریخ در همه سبک هاست است
رویارویی جز و فلامنکو اگر چه مدت ها پس از شکوفایی فلامنکو اتفاق افتاد اما این سبک بسیار پر قدرت و پر انرژی به عرصه موسیقی معرفی شد . نوآوری مفیدی که موسیقی فلامنکو با آن بیش از پیش به جهانیان معرفی شد . چانو دومینگز، خراردو نونز و دورانتس تنها تعداد محدودی از نوازندگانی هستند که از موسیقی جز در آثارشان استفاده نمودند
. ترکیب موسیقی جز و فلامنکو باعث شد که تعداد زیادی نوازنده و موزیسین به سمت فلامنکو جذب شوند ، بدون اینکه دارای تجربه ای در ” هنر خوندو ” که هنر عمیق و قدیمی فلامنکو است را داشته باشند
خوب، بیائیم با این مسئله روبرو شویم. تمرین چیزیست که ناگزیر از انجام آن هستیم. ما بخاطر علاقه زیادمان به تمرین، مبادرت به انجامش نمی کنیم، تمرین می کنیم تا بهتر بنوازیم. بنابراین، هر چیزی که بتواند راندمان کارمان را بالا ببرد و سرعت پیشرفتمان را تسریع کند موثر و سودمند خواهد بود.
این مقاله ترجمه ایست از کتاب راز نواختن گیتار نوشته ی جو ستریانی استاد بزرگ و نوازنده ی صاحب سبک گیتار الکتریک. خواندن این مقاله را به توازندگان تمامی سبک ها توصیه میکنم.
گام : به مجموعه چند نت پي در پي که با فاصله هاي معين و حساب شده به دنبال هم نواخته مي شوند و آخرين نت آن ، هنگام بالايي نت اول باشد يک گام موسيقي مي گويند .
هنگام بررسی موسیقی Jazz، روشهای بداهه نوازی یا آهنگسازی با اصطلاح Tension & Release بسیار برخورد می کنیم. سعی داریم در این نوشته بصورت خلاصه به آن بپردازیم.
ساخت موسیقی زیبا آنهم بدون برنامه ریزی و تفکر طولانی مدت از جمله مهارتهایی است که هر موسیقیدان و نوازنده ای علاقه به کسب آن دارد. فراگیری گام ها، درک یا حفظ کردن آکوردها، فراگیری قوانین وصل آکوردها، نوشتن ملودی و ... تنها بخشی از مقدمات لازم برای کسب مهارت بداهه نوازی است.
نکته مهمی که بسیاری از اوقات فراموش می شود برقرار کردن یک تعادل به هنگام استفاده از این دانش و مهارت های ابتدایی در تهیه موسیقی است.
اکثر آهنگهای بلوز ریتم 4/4 دارند. استفاده از نتهای استاکاتو و آکوردهای سنکوپ دار رایج است. Triplet )نواختن سه نت در یک ضرب) زیاد به کار می رود و نتهای چنگ (1/8) اغلب با ریتم سوئینگ (Swing) نواخته می شود
کریستین فردریش دانیل شوبارت ادیب و شاعر آلمانی است که به دلیل علاقه زیاد و همکاری با موسیقیدانان به دانش موسیقی زیادی دست پیدا نمود. او مدتها مسئولیت مدیریت و کارگردانی موسیقی تاترهای نمایشی در آلمان را بر عهده داشت و تالیفات زیادی در زمینه ارتباط میان موسیقی و ادبیات دارد.
مواردی که در زیر مطرح می شود بر داشت های شوبارت در رابطه با ویژگیهای احساسی گام های مختلف موسیقی است که دانستن آنها در برداشت شما از موسیقی و یا به هنگام آهنگسازی، بطور قطع می تواند مفید واقع شود.