گيتار ساز عشق



سبک های مختلف نوازندگی گیتار

شاید بتوان در یک تقسیم بندی کلی،سبک های موسیقی را به دودسته تقسیم کرد:

موسیقی جهانی وموسیقی محلی (فولکلوریک).

موسیقی جهانی شامل سبک هایی از موسیقی است که با معیارهای استاندارد موسیقی شامل اصول هارمونیک و سازبندی،فارغ از مرزبندی جغرافیایی،همگونی داشته باشد،مانند موسیقی کلاسیک. اما درموسیقی های محلی ملل مختلف، دربسیاری موارد،شاخصه هایی وجود دارد که با فرهنگ خاص مردم آن نواحی همساز است و چه بسا از دید مردمان دیگر،چندان مقبول نباشد.مانند اختلاف زبان و مذهب.در موسیقی دسته دوم،سازها نقش مهمی درمعرفی شخصیت آن سبک خاص موسیقی دارند و گیتار از جمله سازهایی است که درانواع مختلف موسیقی فولک،همچون فلامنکو،جز و کانتری حضوری پررنگ داشته است. دراین نوشتار سعی بر این است که به معرفی سبک های مختلف گیتار پرداخته شود.چرا که به صرف فراگیری تکنیک های نوازندگی گیتار و اجرای قطعات مختلف، بدون علم وآگاهی کافی نسبت به خصوصیات یک سبک،نمی توان به اصل نوازندگی دست یافت.بانگاهی اجمالی به زندگی نوازندگان برجسته گیتار،میتوان دریافت که درک و دانش بالای آنها از موسیقی و سبک مورد نظرشان،یکی از مهمترین عوامل تأثیر گذار در نوازندگیشان بوده است.البته تشریح مشخصه های هر یک از سبک های گیتار،خود مستلزم مقاله ای جداگانه است.

 

به طورکلی سبک های اصلی نوازندگی گیتارعبارتند از:

 

کلاسیک (Classic) فلامنکو(Flamenco) جز(Jazz) راک (Rock) پاپ(Pop)

 

گیتار را میتوان از لحاظ ساختار به دو دسته کلی تقسیم کرد: ۱٫-آکوستیک ۲٫-الکتریک

 

گیتارهای آکوستیک شامل: الف: گیتارهای باسیم نایلونی(گیتارکلاسیک- فلامنکو)

 

ب: گیتارهای با سیم مفتولی (گیتار آکوستیک واوویشن)،همچنین گیتار های ۱۲سیم که۶جفت سیم دارند(که ۶تاسیم اصلی هرکدام با یک سیم نازکترکوک می شود(در یک نت یایک اکتا وبالاتر)می باشند.در سبکهای کلاسیک وفلامنکو،تنها ازگیتارمعروف به گیتار کلاسیک استفاده می شودکه از لحاظ ساختار(جنس چوب ورنگ صدا)اختلافی جزیی با هم دارند.اما در بقیه سبکهای فوق،انواع مختلف گیتارمورد استفاده قرارمی گیرند.

 

گیتارکلاسیک

گیتار کلاسیک ریشه در تکنیک ها و تمریناتی دارد که نوازندگان و آهنگسازان در طی سالیان متمادی رعایت کرده اند و با گذشت زمان،به آنها وفادار مانده اند،قطعات مربوط به این سبک ، مشخصاً از ارکان ساختاری موسیقی کلاسیک پیروی می نماید.

موسیقی کلاسیک به مطالعه و پژوهش نیاز داشته و شنونده باید از انواع دوره های کلاسیک یعنی رنسانس،باروک،کلاسیک،رمانتیک،نئوکلاسیک،مدرن و آوا نگارد و فرم های مختلف این موسیقی شناخت داشته باشد و به نوعی نوازندگی در این سبک،علاوه بر تمرین و کسب تکنیک بالا،نیازمند مطالعه در زمینه های فوق می باشد.طی کردن دوره های آموزشی منظم و اصولی برای بدست آوردن مهارتهای تکنیکی نوازندگی در این سبک الزامی است.

 

نوازندگی گیتار کلاسیک به دوقسمت تقسیم می شود:

۱-تکنوازی(Solo) ،دونوازی(Duett) ،سه نوازی(Trio) ،چهارنوازی(Quartet)

2-کنسرتو(Concerto)باارکستر

 

استفاده از متدهای آموزشی نوازندگی گیتار کلاسیک برای کسانیکه قصد نواختن گیتار در سایر سبکها را دارند،دراغلب موارد ضروری میباشد.

 

نخستین آهنگسازان گیتار،موسیقیدانهای سبک کلاسیک بودند که پایه ریزان این سبک از موسیقی برای ساز گیتار شناخته میشوند.شاید اشاره ای به تاریخچۀ این سبک و آهنگسازان و نوازندگان تاثیرگذارآن خالی از لطف نباشد.

 

اواخرقرن ۱۸ وآغاز قرن۱۹ را میتوان دوران تحول ساز گیتار نامید.تحولاتی همچون تبدیل گیتار از پنج سیم به شش سیم،سیمهای جفت به تک سیم،کوک جدید و همچنین شیوه های جدید در ساخت ساز.دوران شکوفایی گیتار کلاسیک را میتوان سده ۱۹ نامید که مرهون شخصیتهایی همچون:فرناندو سور،مائورو جولیانی،دایونیسیو اگوادو،فرناندو کارولی و فرانسیسکو تارگا بوده است.در ادامه به معرفی تعدادی از شخصیتهای مهم این سبک میپردازیم:

فرناندو سور Fernando Sor

(1778 – 1839)

یکی از بزرگترین آهنگسازان گیتار؛مبدع تکنیکهای بسیار برای گیتار و تمرینهای مختلف برای رشد تکنیک در نوازندگی گیتار کلاسیک.

رسالۀ شیوۀ گیتار نوازی او که حاصل تجربیات او درامر نوازندگی بود،یکی ازبرترین منابع آموزشی گیتار در زمان خود محسوب می شد.این رساله دارای بیش از ۶۳ اپوس میباشد که عمدۀ آنها برای گیتار تنظیم شده است.سور،به حق شایسته عنوان بتهوون گیتاربود.

 

مائورو جولیانیMauro Giuliani

(1829 – ۱۷۸۱)

آثارمهم وقابل توجه اوعبارتنداز:

سه کنسرتو گیتار،یک دورۀ فانتزی گیتار تنها ازشماره های۱۱۹تا ۱۲۴،چند سونات برای ویولون-گیتار و فلوت-گیتار،یک پنج نوازی(کوئینتت)برای گیتار و سازهای زهی به شمارۀ۶۵،چند مجوعۀ آوازی با همراهی گیتار.همچنین چندین اثر سمفونیک نیز برای اجرابا دو گیتار تنظیم کرده  و از او تعداد زیادی اثر آموزشی و تمرینی به جای مانده است که دربین تمام آنها،کتاب آموزشی شمارۀ ۱ هنوز هم توسط معلمین گیتار مورد استفاده قرار میگیرد.

 

فردیناندو کارولی Ferdinando Carulli

(1770-1841)

او در ابتدا نوازنده ویولون سل بود،اما شیفته گیتار شد و خود اقدام به فراگیری آن نمود و به بالاترین سطح از نوازندگی دست یافت.اجراهای مختلفی که در سراسر اروپا داشت با تشویق بسیار روبرو شد.

شاید بتوان گفت کارولی،با بیش از ۴۰۰ اثر که شامل قطعات مختلف و روش کامل آموزش گیتار(که برای اولین بارصورت می گرفت) یکی از مطرح ترین شخصیت های گیتار کلاسیک بوده است.

 

فرانسیسکو تارگا Fransisco De Asis Tarrega

(1852-1909)

نوازنده بزرگی که با تکنیکهای بدیع و روشی جدید درنوازندگی گیتار کلاسیک، به همراه تصنیف قطعات بسیار زیبا که روح هرشنونده ای را محسور می ساخت،اعتباری شگرف به این ساز بخشید،سازی که تا آن زمان بی اهمیت وکم ارزش شناخته می شد.قطعات معروف «خاطرات الحمرا» و «کاپریچیوعرب» از آثار اوست که قطعۀ اول،جزومحبوب ترین قطعات در بین نوازندگان گیتارکلاسیک می باشد.

 

آندره سگوویا Andres Segovia

(1893-1987)

بدون شک نوازندگان گیتار کلاسیک حال حاضر،مدیون یک نفر هستند:آندره سگوویا.کسی که به جرئت میتوان گفت نوازندگی گیتار کلاسیک و ارتقا آن به یک ساز اصلی ارکستر،حاصل فعالیتهای او می باشد.با همت این نوازنده معاصر بود که تدریس ساز گیتار به عنوان یک ساز مهم،مانند پیانو و ویولون در دانشگاه ها و سایر مراکز موسیقی مطرح شد و روشهای نوین تدریس را پایه ریزی نمود.او چنان اعتباری به این ساز بخشید که در هیچ دوره ای دیگر کسی به این مهم دست نیافته بود وگیتار توانست بعد از سالها خود را از زیر سایه سنگین سازهای دیگر بیرون بکشد.

 

از نوازندگان برجستۀ امروز این سبک می توان به جان ویلیامز(John Williams)،په په رومرو(Pepe Romero)،جولیان بریم(Julian Bream) و نارسیسو یه پز (Narciso yepes) اشاره کرد..

 

گیتارفلامنکو

فلامنکو هنری ناب و ذاتاً اسپانیایی است.درمورد ریشۀ لغوی فلامنکو بحث های بسیاری است، اما در مورد ریشه های این موسیقی میتوان گفت کولیان خانه به دوشی بودند که طی قرون مختلف در سرتاسر دنیا پراکنده شده بودند و یک دسته از آنها پا به سرزمینی گذاشتند که خط تلاقی میان فرهنگ شرق وغرب بود.موسیقی،جزو لاینفکی اززندگی روزمره کولی ها بود. هرچند با فقر و سختی زندگی خود را سپری می کردند،اما شادی و غمهای خود را با آوازهای سوزناک و رقصهای منحصر بفرد خود بروز می دادند و همین نغمه ها و رقصها،ساختارموسیقی فلامنکوی امروزی راشکل دادند.

فلامنکو مشخصا دارای سه رکن اساسی است:

کانته(آواز)Cante

بایله(رقص)Baile

گیتارا(گیتارنوازی)Guitara

 

کانته یا آواز،درواقع مشخص کننده هارمونی خاص این موسیقی بوده و توسط گیتار همراهی میشده است که بعدها تکنوازی گیتار فلامنکو به شکل امروزی آن،بر پایه های بنا شده قبلی بسط داده شد.بسیاری ازنوازندگان برتر گیتارفلامنکو معتقدند که روح وجوهرۀ موسیقی فلامنکو درکانته نهفته است و یک نوازنده هیچگاه نباید از ریشه ها دورشود.

بایله یا همان رقص مخصوص فلامنکو،نمایانگر هیجانات ریتمیک این موسیقی است و بسیاری از تکنیکهای تکنوازی خاص گیتار در این سبک،به دلیل ایجاد امکان همراهی گیتار با این رقص ابداع شده است.از ویژگیهای این موسیقی میتوان به دستگاهی بودن آن،که در اصطلاح آن را توکه(Toque)می نامند،اشاره کرد و همچنین وجود الگوهای ریتمیک خاص به نام«کومپاس Compas»در دستگاههای مختلف آن.هرچندبا مرور زمان از نظر هارمونی و تکنیکهای نوازندگی گیتار،تغیرات گسترده ای در این سبک ایجاد شده و به شاخه فلامنکو سنتی و فلامنکو مدرن تقسیم شده است،اما خاصیت دستگاهی بودن خود را که به نوعی اصالت این موسیقی است،حفظ نموده است.

 

تا قبل ازقرن ۱۹فلامنکو محدود به آواز و صدای ریتمیک کف زدن(پالماسPalmas)بود و به تدریج ازقرن ۱۹به بعدگیتار و رقص جایگاه خود را به عنوان عناصر اصلی این نوع موسیقی پیدا نمودند.همانطورکه اشاره شد در ابتدا ساز گیتار تنها نقش همراهی کننده در رقصها و آوازها را دارا بوده و درچند دهۀ اخیر بود که هنر تکنوازی گیتار فلامنکو با حضور نوازندگانی چون «پاکو دلوسیا»به طور جدی مطرح و تثبیت شد.

 

ازپیشگامان نوازندگی گیتارفلامنکومی توان به:

رامون مونتایا(Ramon Montoya)،نینوریکاردو(Nino Ricardo)،سابیکاس(Sabicas)،اشاره کرد و از نوازندگان برجستۀ حال حاضربه پاکودلوسیا (Paco De Lucia)،ویسنته آمیگو(Vicente Amigo)اشاره کرد.

 

گیتار جز

سبک جز را می شود به قاطعیت فریاد آزاد یخواهانه سیاهان دانست.موسیقی که با ویژگیهای خاص خود،به یکی از محبوبترین سبکها تبدیل شده است.درخصوص تاریخچۀ این موسیقی میتوان گفت موسیقی جز در حدود سالهای ۱۹۵۸ در منطقه New Orleans آمریکا شکل گرفته است.از لحاظ ساختار موسیقایی،ریشۀ جز را باید در سبکهای رگ تایم(Ragtime) و بلوز(Blues) جستجو کرد.خیلی ها میان بلوز وجز تفاوتی قائل نمی شوند،درحالی که گستردگی جز درمقایسه با محدودیتهای بلوزقابل مقایسه نیست.به طور کلی میتوان گفت که در موسیقی جز،نوازنده یا آهنگساز در عین رعایت چهار چوبهای ساختاری،محدودیت خاصی در بیان فکر و ایدۀ خود ندارد و همین موضوع،باعث گستردگی و در عین حال پیچیدگی مشخصات هارمونیکی این سبک میگردد.

جز دارای زیر شاخه های مختلفی است که میتوان به هات جز«Hot Jazz» باپ«Bop» و دیسکی لند«Dixy Land» اشاره نمود.

از بنیانگذاران و پیشگامان این سبک میتوان از چارلز بادی بولدن (Charles Buddy Bolden) (1877-1931) جو کینگ اولیور(Joe King Oliver)(1885-1938)لوئی استاچ مو آرمسترانگ(Louis Satchmo Armestron)(1901-1971)نام برد که سهم بسزایی در ارتقای آن داشتند.

 

جز یکی از سبکهای محبوب نوازندگان گیتار نیز می باشد.شاید دلیل این امر،آزادی بسیاری است که این سبک به نوازنده می دهد.بر خلاف سبکی مانند کلاسیک که نوازنده محدود به اجرای قطعه می باشد،در سبک امکان بداهه نوازی برروی تم اصلی قطعه به نوازنده داده می شود و خیلی اوقات آنچه می شنوید در یک لحظه وباتکیه بر احساسات نوازنده خلق شده که نشات گرفته از تکنیک نوازندگی بالا و درک و دانش موسیقی یک نوازنده جز است.

جان مک لافین (John McLaughin)، ال دی میولا (al di miola)وس مونتگومری (Wes Montgomery)

 

گیتار راک

منشأ راک اولیه را باید در دهۀ ۱۹۵۰،یعنی بعد از جنگ جهانی دوم جست.تألمات روحی و سرخوردگیهای ناشی از جنگ و برخورد نسل جدید با تفکرات سنتی حاکم بر جامعه، موجبات خشم و عصیان در جوانان آن دوره شده بود که باید به طریقی بروز پیدا می کرد و در این راه موسیقی نقش موثری را ایفا نمود و سبکی را بوجود آورد که در ابتدا «راک اند رول» و سپس به اختصار«راک» نام گرفت و سازگیتار،با توجه به تغیراتی که در آن انجام شده بود و با صدای خاص همراه با افکت های مخصوص به خود،حال و هوای خاصی به این سبک بخشید.

بسیاری معتقدند جیمی هندریکس (Jimi Hendrix)تاثیر گذارترین نوازنده گیتار راک از دهۀ ۱۹۶۰ به بعد بوده و به نوازندگی گیتار الکتریک ابعاد تازه و جدیدی اعطا نموده و تکنیکها و شیوۀ خاص نوازندگی او،موجبات علاقه مندی بسیاری ازنوازندگان مطرح امروز به گیتار شده است. هر چند عمر کوتاهی داشت اما میتوان از او به عنوان معلم اول و یکی از پیشگامان نوازندگی گیتار الکتریک نام برد.

سبک گیتار راک،به زیر گروههای متعددی تقسیم می گردد که بحث در خصوص شاخصه های این سبکها،مقالی دیگر می طلبد.از گیتاریستهای برجسته امروز این سبک میتوان به:اینگوی مالمستین(Yngwie Malmsteen)،جو ستریانی (Joe Satriani)،استیو وایSteve Vai))، جیمی پیج(Jimmy page)،اریک کلاپتون(Eric clapton) اشاره نمود.

 

گیتارپاپ

شاید نتوان سبک مشخصی را درنوازندگی گیتار،پاپ نامید.اما آنچه بیش از همۀ سبکها توسط مردم شنیده میشود،موسیقی پاپ است و گیتار یکی از سازهای مورد علاقه شنوندگان این موسیقی است.در واقع یک نوازنده گیتار که در هر یک از سبکهای مورد بحث قبلی فعالیت کرده باشد، میتواند بایک گروه پاپ همکاری نموده و قطعات پاپ را اجرا نماید.چرا که تکنیک نوازندگی و یا آهنگسازی مختص سبک پاپ وجود ندارد و تکنیکها،بسته به مهارت و سلیقه نوازنده یا آهنگساز از سبکهای دیگر وارد موسیقی پاپ میشوند،آن هم در فرمتهای ساده تر و قابل هضم تر برای شنوندۀ عادی.البته این بدان معنی نیست که نوازنده گیتار سبک پاپ،نمی تواند نوازنده ماهر و قابل قبولی باشد.بسیاری از نوازندگان و آهنگسازان این سبک،با داشتن تجربه های قبلی از فعالیت در سبکهای متنوع، در سطح قابل توجهی قرار دارند. در واقع موسیقی پاپ و نوازندگی گیتار در این سبک،چندان هم سطحی و ساده نیست واین موضوع ارتباط مستقیم با سطح درک موسیقیدان وشنوندگان آن موسیقی از تکنیک موسیقی دارد.


22 / 2برچسب:,

|
 

تمرین بداهه نوازی و همراهی

از روشهای بسیار کارآمد برای فراگیری و کسب مهارت بیشتر در بداهه نوازی همراهی با موسیقی است که قبلآ اجرا و ضبط شده است. کمتر کسی است که امروزه در منزل ساز داشته باشد اما نوار یا CD سبک مورد علاقه موسیقی اش را نداشته باشد، پس می توانیم به راحتی شروع به کار کنیم. 



ادامه مطلب
 

تكنيك هاي فلامنكو

  Apoyando:

 کلمه اسپانیایی به معنی تکیه است . تکنیک دست راست که برای اجرای ضربه ، انگشت به سیم بعدی تکیه می کند و صدای قوی تری نسبت به حالت تیراندو به وجود می آورد .

  Tirando:

 ضربه مخالف با آپویاندو می باشد . به این ترتیب که انگشت به جای تکیه دادن روی سیم بعدی ، ضربه خود را میان سیم و کف دست (در هوا) تمام می کند .

  Picado:

 تکنیکی است جهت نواختن عبارت تک نتی گام مانند (ملودی) که با توالی انگشتانa , m , i نواخته می شود .

  Rasgueado:

  راسگوآدو به دو بخش تقسیم می شود : راسگوآدوی معمولی (چهارتایی) و راسگو آدوی پنج تایی

 راسگوآدوی معمولی : که در آن انگشتان دست راست جمع شده و سپس به ترتیب (  e , a , m , i ) روی سیم ها فرود می آیند.

 راسگو آدوی پنج تایی : که مانند راسگوآدوی معمولی است ، با این تفاوت که یک ضرب برگشتی با انگشت i به آخر آن اضافه می کند .

 شما میتوانید اجرای این تکنیک را به صورت تصویری و با حجم 643 کیلوبایت توسط خوان مارتین از اینجا دانلود کنید

 



ادامه مطلب
 

انواع و اجزاء گیتار الکتریک

 

 

 

انواع گیتار  الکتریک :

معمولا گیتارهای الکتریکی 6 سیم دارند. بعضی نیز دارای ۱۲ سیم می‌باشند که هر جفت با یک نت کوک می‌شود، منتهی با اکتاوهای متفاوت. این گیتارها اکثراً در موسیقی فولک کاربرد دارند.

در گیتارهای الکتریک، یک یا چند پیکاپ ارتعاش سیم‌ها را به فرکانس صوتی تبدیل می‌کند و صوت حاصل توسط یک آمپلی فایر تقویت می‌شود.

Electric guitar

فرکانس صوتی تولید شده توسط پیکاپ ها قابل تغییر و فیلتر شدن است. لذا با استفاده از افکت‌ها صدای خروجی از گیتار الکتریک قابل اصلاح به سلیقه نوازنده است.


 



ادامه مطلب
 

آشنایی با تاریخچه و انواع گیتار

 

 

 

آشنایی با تاریخچه و انواع گیتار

آشنایی با تاریخچه و انواع گیتار

به نقل از سایت همشهری آنلاین:

بربط ساز ایرانی که از قدیمی ترین اعصار نواختن آن در ایران رواج داشته، سر منشاء گیتار است .

هنری جرج فارمر مستشرق و موسیقی شناس معروف انگلیسی می‌گوید: باربی توس همان عود

قدیم ایران، یعنی بربط می‌باشد و آن را به این سبب بربط نام نهادند که کاسه‌اش به شکل سینه

(بر) مرغابی (بط) است.

در قرن 11 میلادی به واسطه تصرف اعراب بر خاک اسپانیا



ادامه مطلب
 

اينم يه كار جز فلامنكو براي شما دوستاي گلم

فدا كاري


 

دوستان درخواست نمونه فلامنكو داشتن

روياي زمستاني


 

مطلبي راجع به صوت

صداها هر روز گوش ما را آماج قرار می دهند ، صداهایی مانند سروصدای عبور وسایل نقلیه و بوق اتومبیل ها خنده کودک ، پارس سگ و ترنم باران . از راه این صدا هاست که هر چه را که رخ می دهد در می یابیم ، برای برقراری ارتباط با محیط خود به صداها نیاز داریم



ادامه مطلب
 

چگونه تمرینی اصولی و موثر داشته باشیم (2)

  ادامه مطلب پیشین

 

 

در نظر یک تازه کار، یک ریف یا یک لیک از تعداد زیادی نتهای مجزا تشکیل شده که نیازمند تعداد زیادی حرکات مجزا است. اما تدریجا ً مغز ما یاد می گیرد تا بسیاری از حرکات مورد نیاز را در ذهن ناخوآگاه ما ثبت و ضبط کند و ما دیگر مجبور نخواهیم بود که در مورد هر حرکت کوچکی فکر کنیم.

در واقع این حرکات به قدری جا افتاده اند که ” فرمانهای مغزی” در اغلب اوقات از کنار سطح آگاهانه فکری می گذرند.



ادامه مطلب
 

فرم دوازده میزانی

اشاره : در این نوشتار ، قسمت کوتاهی از کتاب ” دایره العمارف موسیقی بلوز ” را با موضوع فرم دوازده میزانی بلوز که رایج ترین فرم مورد استفاده در این نوع موسیقی ست از مدخل ” فرم ” این کتاب انتخاب کرده ایم . علاوه بر این که این نوشتار به طور کامل به معرفی این فرم و انواع واریاسیون های آن  می پردازد ، نمونه های مختلف مرتبط با نوشته نیز ذکر می شود . هم چنین خواننده می تواند به طور اجمالی با حوزه ی تاثیر این فرم در دوره ها و گونه های گوناگون موسیقی آشنایی اجمالی پیدا کند .



ادامه مطلب
 

جانگو راینهارت اسطوره مطلق جاز فقط با سه انگشت سالم

اسطوره تاریخ ساز موسیقی ژان باتیست راینهارت معروف به جنگو راینهارت نوازنده گیتار جاز کولی‌تبار بلژیکی است.او از نخستین نوازندگان اروپائی موسیقی جاز و مهمترین نوازنده تاریخ گیتار جاز و بدون شک یکی از پنج مهم ترین گیتاریست تاریخ در همه سبک هاست است



ادامه مطلب
 

رویارویی جز و فلامنکو

رویارویی جز و فلامنکو اگر چه مدت ها پس از شکوفایی فلامنکو اتفاق افتاد اما این سبک بسیار پر قدرت و پر انرژی به عرصه موسیقی معرفی شد . نوآوری مفیدی که موسیقی فلامنکو با آن بیش از پیش به جهانیان معرفی شد . چانو دومینگز، خراردو نونز و دورانتس تنها تعداد محدودی از نوازندگانی هستند که از موسیقی جز در آثارشان استفاده نمودند

. ترکیب موسیقی جز و فلامنکو باعث شد که تعداد زیادی نوازنده و موزیسین به سمت فلامنکو جذب شوند ، بدون اینکه دارای تجربه ای در ” هنر خوندو ” که هنر عمیق و قدیمی فلامنکو است را داشته باشند



ادامه مطلب
 

چگونه تمرینی اصولی و موثر داشته باشیم

ادامه مطلب جو ستریانی 

 

خوب، بیائیم با این مسئله روبرو شویم. تمرین چیزیست که ناگزیر از انجام آن هستیم. ما بخاطر علاقه زیادمان به تمرین، مبادرت به انجامش نمی کنیم، تمرین می کنیم تا بهتر بنوازیم. بنابراین، هر چیزی که بتواند راندمان کارمان را بالا ببرد و سرعت پیشرفتمان را تسریع کند موثر و سودمند خواهد بود.



ادامه مطلب
 

راز نواختن گیتار نوشته ی جو ستریانی

  راز نواختن گیتار نوشته ی جو ستریانی

این مقاله ترجمه ایست از کتاب راز نواختن گیتار نوشته ی جو ستریانی استاد بزرگ و نوازنده ی صاحب سبک گیتار الکتریک. خواندن این مقاله را به توازندگان تمامی سبک ها توصیه میکنم.



ادامه مطلب
 

انواع گامها در موسیقی

 گام : به مجموعه چند نت پي در پي که با فاصله هاي معين و حساب شده به دنبال هم نواخته مي شوند و آخرين نت آن ، هنگام بالايي نت اول باشد يک گام موسيقي مي گويند .



ادامه مطلب
 

بداهه نوازی و آهنگسازی با بهره گیری از Tension & Release

هنگام بررسی موسیقی Jazz، روشهای بداهه نوازی یا آهنگسازی با اصطلاح Tension &  Release بسیار برخورد می کنیم. سعی داریم در این نوشته بصورت خلاصه به آن بپردازیم.


ساخت موسیقی زیبا آن هم بدون برنامه ریزی و تفکر طولانی مدت از جمله مهارتهایی است که هر موسیقیدان و نوازنده ای علاقه به کسب آن دارد. فراگیری گام ها، درک یا حفظ کردن آکوردها، فراگیری قوانین وصل آکوردها، نوشتن ملودی و ... تنها بخشی از مقدمات لازم برای کسب مهارت بداهه نوازی است.

نکته مهمی که بسیاری از اوقات فراموش می شود برقرار کردن یک تعادل به هنگام استفاده از این دانش و مهارت های ابتدایی در تهیه موسیقی است.



ادامه مطلب
 

ساختار ریتمیک و هارمونیک بلوز

 

 

 

اکثر آهنگهای بلوز ریتم 4/4 دارند. استفاده از نتهای استاکاتو و آکوردهای سنکوپ دار رایج است.  Triplet )نواختن سه نت در یک ضرب) زیاد به کار می رود و نتهای چنگ (1/8) اغلب با ریتم سوئینگ (Swing) نواخته می شود



ادامه مطلب
 

آموزش گيتار

آموزش گيتار

پاپ - فلامنكو - كلاسيك - و...

100% اصولي

جلسات به صورت انفرادي و گروهي


 

احساس گامهای موسیقی از دید کریستین فردریش دانیل شوبارت

 

کریستین فردریش دانیل شوبارت ادیب و شاعر آلمانی است که به دلیل علاقه زیاد و همکاری با موسیقیدانان به دانش موسیقی زیادی دست پیدا نمود. او مدتها مسئولیت مدیریت و کارگردانی موسیقی تاترهای نمایشی در آلمان را بر عهده داشت و تالیفات زیادی در زمینه ارتباط میان موسیقی و ادبیات دارد.

 

مواردی که در زیر مطرح می شود بر داشت های شوبارت در رابطه با ویژگیهای احساسی گام های مختلف موسیقی است که دانستن آنها در برداشت شما از موسیقی و یا به هنگام آهنگسازی، بطور قطع می تواند مفید واقع شود.



ادامه مطلب
 

فواید گام شناسی :

1. هر پوزیسیونی گــامهای خــاص خود را داراست. پس با استــفاده از گام شنـاسـی می تـوان اولا  گام آهنگ یا قطعه موسیقی را تشخیص داد ثانیا محدوده اجرای عملی آن قطعه یا آهنگ را در گیتار حدس زد.

2. از روی گام می توان با ساختار آکورد ها آشنا شد.

3. تسلط بر گامهای مختلف موجب تقویت بداهه نوازی در گیتار می شود.

4. با تشخیص گام یک قطعه می توان آکوردهای اصلی آن را حدس زد.

5. در زمینه آهنگسازی ، گام شناسی و استفاده از گامهای مختلف در قطعات رکن مهمی را ایفا می کند.

6. با آشنایی گامهای پر مصــرف در هر سبــک موسیقی ، می توان شـــناخت بیشتر و بهتری را از  نحوه اجرای آهنگ در هر سبک پیدا کرد و در واقع با اســتفاده از گامشنــاسی می توان به سبــک شناسی نیز پرداخت.

 




ادامه مطلب
 

گامها

 

گامهای دیاتونیک بزرگ (MAJOR)

 

گامهای دیاتونیک کوچک (MINOR)



ادامه مطلب
 

قبل از هر چیز باید یه سری نکات برای راحتی کار در زمینه فراگیری نواختن ریتم بهتون بگم

 

طریقه ضربه زدن به سیمها :

 

 

یکی از مهمترین عوامل در زمینه نواختن هر چه بهتر ریتم استیل دست راست (طریقه ضربه زدن به سیمها).در موقع نواختن ریتم انگشتان ما باید به صورت یک ضربه شوک دار ولی کنترل شده عمل کند (دقیقا مانند این است که میخواهیم از انگشتان خیس خود آب به اطراف بپاشیم) .حالا این حرکت کنترل شده باید در محل مناسب انجام بگیرد.بهترین محل در موقع نواختن ریتم کمی جلوتر از دهانه گیتار است یعنی قسمتی که سیمها کمی نرم تر هستند و انعطاف پذیری دست ما بر روی سیمها بیشتر است. (برعکس نواختن ملودی که بهترین جا در دهانه گیتار است برای تولید صدای بیشتر).

 

ناخن ها :

 

 

اندازه ناخن هم یکی از عوامل موثر در ریتم به خصوص کیفیت صداست.چون جنس و نوع ناخن ها انواع مختلفی دارد (ناخن هایی که به گوشت دست چسبیده اند و ناخن هایی که از پوست دست فاصله دارن . که در این بین دسته اول یعنی ناخنهایی که به گوشت دست چسبیده اند صدای قوی تری میتوانند تولید کنند) نمیتوان اندازه معینی برای همه ناخن ها تعیین کرد ولی تجربه خودم اینه که اندازه ناخن دست باید به اندازه ای باشه که وقتی به سر انگشتان از سمت کف دست نگاه بکنیم باید هاله باریکی از ناخن معلوم باشد (دربعضی کتابها هم اندازه هایی برای ناخن های دست ذکر شده است که من در پایین این پست براتون قرار میدم) در کل و با توجه به موارد گفته شده ناخن های دست راست باید به اندازه ای بلند باشد که هم برای صداهای قوی و هم ضعیف موثر باشد.دقت داشته باشید که ناخن های دست راست همیشه باید تمیز باشد و باید هر چند روز آنها را بوسیله ناخن گیر یا سوهان مخصوص ناخن به یک اندازه نگاه داشت.برای مقاوم کردن ناخن ها میتوان از لاک های بیرنگ و براق مخصوص ناخن نیز استفاده کرد ولی تنها اشکال این کار کم شدن کیفیت و شفافیت صداست(اگه باور نمیکنید امتحان کنید(

 

اصطلاحات مورد استفاده :

 



ادامه مطلب
 

آشنایی با گام بلوز ( Blues )

یک گام بلوز در نسخه استاندارد شامل نتهایی با فاصله های پایه، سوم کوچک، چهارم درست، چهارم افزوده، پنجم درست و هفتم کوچک است.

بعنوان مثال:

 

 



ادامه مطلب
 

آموزش آکورد شناسي


-1دو صدایی (که دو نت در بر دارد)

-2سه صدایی (که سه نت در بردارد(

-3
چهار صدایی ( که چهار نت در بر دارد(

- 4
پنج تایی ( که چهار نت در بر دارد(

نکته: تمامی نتها به صورت همزمان نواخته میشوند.

آکوردهای سه صدایی :

در میان آکوردها، آکوردهای سه تایی کاربرد بیشتری دارنداین آکوردها از سه نت تشکیل شده اند که با فواصل معین نواخته میشوند.این آکوردها انواع مختلف دارند:

- 1
ماژور (شاد) یا( بزرگ)

- 2
مینور (کوچک) یا(غمگین)


- 3
کاسته (diminshed)

- 4
افزوده (augment)

4 sus - 5

2 sus - 6

در هر تنالیته آکورد اصلی، سه اصل وجود دارد : تونیک، دومینانت،ساب دومینانت

آکورد تونیک: روی اولین نت هر گام ساخته میشود که به همان نام خوانده میشود.

ساب دومینانت: روی نت درجه چهارم گام ساخته میشود.( مثلاً در دوماژور روی نت فا ساخته میشود.)

دومینانت: روی درجه پنجم ساخته میشود. اگر آکوردی خارج از سیستم نواخته شود به آن آکورد اتفاقی گویند که تاثیر موقتی دارد.

مقایسه آکوردها در یک گام
(در ادامه مطلب)    : 



ادامه مطلب
 

چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟

می گویند روزی مردی به نزد یکی از استادان ذن رفت و از او سوال کرد: استاد می شود برای من مهمترین نکاتی را که در سطح استادی در فلسفه ذن باید بدانم برروی کاغذی بنویسید؟ استاد قلم را برداشت و کلمه دقت را نوشت. مرد گفت فقط همین؟ استاد قلم را دوباره برداشت ونوشت دقت، دقت... مرد گفت من معنای عمیقی در این کلمه نمی بینم. مگر شما چیز خاصی را در معنای این لغت می بینید؟ استاد گفت دقت یعنی دقت.




ادامه مطلب
 

خرچنگ هاي مردابي

ریتم ۴/۴

Em.................................... Bm

دراین زمانه بی های و هوی لال پرست

Bm.......................................C

خوشا به حال کلاغای قیل وقال پرست

Em.................Bm7......... Bm

چگونه شرح دهم لحظه لحظه خود را

Bm................C........D....Em

برای این همه ناباور خیال پرست )2)*



ادامه مطلب
 

گل يخ

‌ريتم:4/4 

Intro: Am Em Dm Am Em

Am .... F ............ G ................. Am
غم ميون دو تا چشمون قشنگت لونه کرده
....................... Am .... F .. G
شب تو موهای سياهت خونه کرده
E .......... Dm .. F ................... E
دو تا چشمون سياهت  ٬  مثل شبهای منه
......................... E ......... Dm .. F
سياهی های دو چشمت  ٬  مثل غمهای منه
Am ........ Bb ...... Em ................. Am
وقتی باز از مژه هام پايين مياد  ٬  بارون ميشه
...... E ........ F .............. G
سيل غمها آباديمو  ٬  ويرونه کرده
Am ..... Bb ........ Em .................. Am
وقتی با من ميمونی تنهايی مو  ٬  باد می بره
...... E ........ F ............... G
دو تا چشمهام بارون شبونه کرده
....................... F
بهار از دستهای من پر زد و رفت
E ........ F .... G
گل يخ توی دلم جوونه کرده
................. F
تو اتاقم دارم از تنهايی آتيش می گيرم
E ....... F .......... G
ای شکوفه توی اين زمونه کرده
E ............. Dm .... F ....... Am
چی بخونم جوونيم رفت که صدام رفته ديگه
E ........ F .... G
گل يخ توی دلم جوونه کرده


 

سیب و رازقی

ریتم ۴/۴


G................Dm......Am........Dm
کنار سیب و رازقی نشسته عطر عاشقی

Dm......C...........Am............................Eb
من از تبار خستگی بی خبر از دلبستگی ، عاشقم

Dm.................A........................Bb.........................C.....................Gm........
ابر شدم صدا شدی، شاه شدم گدا شدی، شعر شدم قلم شدی، عشق شدم تو غم شدی


Bb................Dm.........F......................C...............Bb....................Dm
لیلای من، دریای من آسوده در رویای من این لحظه در هوای تو گمشده در صدای تو

F...Bb............Am.........C...........Bb........ 
من عاشقم مجنون تو گمگشته در بارون تو
 



ادامه مطلب
 

نحوه انتخاب و خرید ساز


در طی چندین مبحث به سراغ موضوعاتی همچون وضعیت گیتار کلاسیک در ایران، نگاهی به مراکز اموزشی گیتار، شیوه آموزش و تدریس، نوازندگی، کیفیت گیتار های ساخت داخل و خارج و غیره ... نگاهی منتقدانه خواهیم داشت که امید است مورد توجه علاقمندان قرار گیرد.



ادامه مطلب
 


به دنياي آرامش خوش آمدید

 

گيتار
مطالب آموزشي
آهنگاي خودم
بانك آكورد

 

حسين اكبري

 

ارديبهشت 1395
تير 1392
ارديبهشت 1391
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
مهر 1390
شهريور 1390

 

سبک های مختلف نوازندگی گیتار
تمرین بداهه نوازی و همراهی
تكنيك هاي فلامنكو
انواع و اجزاء گیتار الکتریک
آشنایی با تاریخچه و انواع گیتار
اينم يه كار جز فلامنكو براي شما دوستاي گلم
دوستان درخواست نمونه فلامنكو داشتن
دلكوك از گوگوش به درخواست شما
لحظه ی دیدار - مازیار فلاحی
محسن يگانه ( از عذاب رفتن تو) به درخواست دوست خوبم امير
مطلبي راجع به صوت
گيتار ساز عشق
چگونه تمرینی اصولی و موثر داشته باشیم (2)
فرم دوازده میزانی
جانگو راینهارت اسطوره مطلق جاز فقط با سه انگشت سالم
رویارویی جز و فلامنکو
آکورد آهنگ تو که چشمات خیلی قشنگه از مهرنوش
چگونه تمرینی اصولی و موثر داشته باشیم
راز نواختن گیتار نوشته ی جو ستریانی
انواع گامها در موسیقی
بداهه نوازی و آهنگسازی با بهره گیری از Tension & Release
ساختار ریتمیک و هارمونیک بلوز
گيتار ساز عشق
آموزش گيتار
احساس گامهای موسیقی از دید کریستین فردریش دانیل شوبارت
فواید گام شناسی :
گامها
قبل از هر چیز باید یه سری نکات برای راحتی کار در زمینه فراگیری نواختن ریتم بهتون بگم
آشنایی با گام بلوز ( Blues )
آموزش آکورد شناسي
چگونه همیشه به نواخن گیتار کلاسیک علاقه مند باشیم؟
خرچنگ هاي مردابي
گل يخ
سیب و رازقی
نحوه انتخاب و خرید ساز

 


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان گيتار ساز عشق و آدرس guitar3all.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





مرضی
بانک آکورد
LoVe CoMeS TrUe
`~'*¤!||!¤*'~`(( ♥n!MeYeH GoMShoDe♥ ))`~'*¤!||!¤*'~
دختروپسر های باحال
دخترک تنها
ديزاين
هد هد
صفا کده
خاطره
عاشقانه های بهاره
برو بکس عاشق
قلب شیشه ای
سکوت - تنها
هرچی بخوای دارم
اخبار و بیوگرافی هنرمندان
عشق تنها
عشق و تنها عشق
دیوووووووووووونه خونه دیوووووووووووونه
خاطرات كودكي
فقط خوشگلا بیان
عاشق پاره سنگها باش..شاید روزی عاشق قلب پاره ی من شدی..!
حرف هاي دل من
همه داغونا بيان
سياره آهنگ
رز سياه
مطالب مفيد و خيلي جالب
عـــرفـــان دانــــلـــود
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

 

بانك آكورد
گيتار
مطالب آموزشي
کیت اگزوز ریموت دار برقی
ارسال هوایی بار از چین
خرید از علی اکسپرس
الوقلیون

 

RSS 2.0
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 51
بازدید دیروز : 17
بازدید هفته : 68
بازدید ماه : 68
بازدید کل : 88929
تعداد مطالب : 35
تعداد نظرات : 62
تعداد آنلاین : 1


لينك باكس هوشمند پردیس باکس،افزایش بازدید،لینک باکس،افزایش آمار،پردیس باکس

.: Weblog Themes By Blog Skin :.


شارژ ایرانسل

فروشگاه اينترنتي ايران آرنا

تفریح و سرگرمی

دانلود